Feeds:
Posts
Comments

Archive for March, 2010

Kopper


Her er et billede min psykolog gav mig, hvor hun snakker om at alle mennesker har et vist antal kopper indeni sig, der alle skal fyldes i, før man er tilfreds og har det godt. Jeg har en arbejdskop, en yogakop, en kærestekop, en bog-læsningskop, en madlavningskop, en familiekop, en sovekop, en spisekop osv. Og jeg har kun en bestemt mængde vand at komme i de kopper. Der er en balancetilstand mellem de kopper, hvor hver kop har lige præcis det perfekte niveau vand i sig. Det er der jeg har det bedst. Men hvis jeg kommer til at komme for meget vand i arbejdskoppen f.eks. (bruger for meget energi på arbejde), så må der jo fjernes noget vand fra en anden kop. Og så kommer ubalancen… Hvilke kopper har du? Og er de i balance? 
Jeg synes det er et fantastisk billede, der virkelig giver mig en dyb forståelse for, at det altså ikke går bare at putte mere og mere energi i arbejdet, hvis man vil have balancetilstanden. Ellers må man slå kopper i stykker, så de ikke længere er der. Men det er måske heller ikke så sjovt (eller sundt)…

Read Full Post »

Stress og mad


Som Annika kommenterede på mit tidligere indlæg, så slår det aldrig fejl at når jeg spiser for meget sukker, så sover jeg dårligt om natten. Og den dårlige nattesøvn bidrager altså til, at jeg lettere bliver stresset og går ned over småting. Det er en forbandelse og en gave på samme tid, for på den ene side gør det det svært at skeje ud og spise lige hvad jeg har lyst til, og på den anden side er det jo skønt at min krop fortæller mig hvad den vil have.

Jeg er på en rejse i øjeblikket, hvor jeg prøver at forstå mine mønstre, og prøver at finde balance i livet. Specielt i forhold til livskvalitet. Mad betyder meget for mig, og jeg elsker god, veltillavet mad – og det involverer altså nogle gange både riiiiigeligt smør, fløde og sukker. På den anden side elsker jeg også når min krop bare sprudler af energi og styrke, og jeg kan mærke hver eneste lille ting den fortæller mig. Men for at mit liv har den kvalitet jeg gerne vil have, så må jeg finde en mellemvej, en balancegang hvor jeg kan få begge dele.
Derfor spiser jeg kvalitetschokolade (helst en blød schweizisk én af ren kakao, rørsukker og kakaosmør, uden alle mulige underlige olier og tilsætningsstoffer). Jeg laver lækre desserter når jeg har lyst, af økologiske råvarer og skønne kvaliteter. Men jeg sætter også begrænsninger, for med et mad-hjerte som mit kan jeg ikke altid styre mig. Jeg spiser konsekvent for meget og bryder med kroppens signaler, hvis ikke jeg tænker over det. Jeg ved ikke noget værre end at have dårlig samvittighed over hvad jeg har spist, derfor handler det om commitment og at opsætte nogle rammer indenfor hvilke jeg kan opnå den livskvalitet jeg gerne vil have. Jeg straffer mig selv for at spise chokolade, hvis ikke jeg har gjort det klart overfor mig selv hvornår det er ok. Sygt? Måske, men sådan nogle forholdsregler må man tage, når man både elsker at spise og at have det fuldstændig fantastisk!

Hvad har al denne her madsnak så med stress at gøre? Jo, den er et godt eksempel på, hvordan jeg må arbejde på at finde balancen, og den balance jeg finder med mad, søger jeg også at få på alle andre punkter af mit liv. Balancen mellem det “gode” og det “dårlige”, det punkt hvor jeg tilgiver mig selv, elsker mig selv og tillader mig selv at få både i pose og i sæk – for det kan godt lade sig gøre! Jeg skal føle at jeg har plads til at give mig hen til mit arbejde, plads til at få det kick jeg får ud af et job, men også have plads til at slappe af og nære mig selv på andre måder. For når jeg kommer ud af balance – så bliver jeg stresset.

Read Full Post »


Jeg har haft en underlig drøm i nat, der involverede at jeg ristede mine solbriller i brødristeren, fordi de havde fået for mange ridser. Og i min drømmeverden troede jeg åbenbart at brødristeren ville give dem så meget varme at plasticen smeltede og de blev helt glatte og fine igen :-S

= ????

Efter at have konstateret at – de blev ikke på nogen måde fine igen! måtte jeg jo så på jagt efter nye glas til brillerne. Og på en eller anden måde endte jeg med at blive jagtet af solbrilleforhandlere og kunne ikke slippe væk. Fra underlig drøm til mareridt!

Sådan en drøm er et dårligt tegn for mig. Jeg har også sovet dårligt, og jeg ved at det betyder følgende:
1. Jeg har ædt for meget chokolade og karamel igår da jeg lavede påskeslik, og for meget sukker giver mig dårlig søvn.
2. Jeg har udskudt forskellige opgaver til i dag, som jeg ikke har lyst til at lave. Men som SKAL laves inden påsken. Det er et klassisk mønster, det med at vente med de ting der ikke er sjove, men det duer ikke. Sådan nogle opgaver skal tackles head on, for ellers får jeg ondt i maven over dem, og de fremprovokerer stresssymptomer. Så nu er det op på hesten og igang, for jeg skal ikke holde påskeferie med dårlig samvittighed og skyer hængende over hovedet!

Jeg tacklede min meget trætte krop og stress-symptomerne med åndedrætsøvelser i badet, og kan mærke at jeg må holde fokus på vejrtrækningen resten af dagen. Men det er jo heller ikke det værste i verden!

Read Full Post »

Navlepilleri #1


Hvor mange af dine problemer tror du ville forsvinde, hvis du stoppede med at bekymre dig om dem? Stoppede med at give dem opmærksomhed, stoppede med at arbejde intenst med dem og stoppede med at betragte dem som problemer? I mit liv er der i hvert fald nogle stykker. Og det er netop derfor jeg mener, at man engang imellem godt kan være for navlepillende.

Eksempel
Problem: Jeg får ikke gået så mange ture. Jeg er vokset op i en familie hvor man går ture, hvor det at gå tur er en fantastisk ting og noget man SKAL gøre. Jeg tænker at jeg “bør” nyde vejret, komme ud i luften noget mere og gå raskt til!
Nye tanker: Ja, det er dejligt at gå tur. Jeg kan godt lide det. Jeg gør det med veninder og når jeg mærker lysten til at komme ud melde sig. Men hvorfor vil jeg gå flere ture? VIL jeg faktisk det? Har jeg brug for det? Svaret er nej… Men mine manglende gåture er blevet et problem, fordi jeg hele tiden tænker en forfærdeligt masse på dem. Fordi  jeg prøver at tvinge mig selv ud, prøver at omvende min hjerne til at have lyst til at gå flere ture. Hvor jeg nok ville have det rimelig meget bedre hvis jeg bare lod være at tænke mere over det. Gå tur når du har lyst. Lad være at gå tur når du ikke har lyst. Slut færdig.

Selvfølgelig findes der ting som man bare må gøre, f.eks. synes jeg ikke det er det fedeste i verden at løbe ture, men jeg ved at det er en af vejene frem for mig, hvis jeg skal kunne passe min brudekjole igen (nogle der sagde specialeskrivnings-kilo?) Og ja jeg kunne også finde andre ting at lave, men løb er nemt, og jeg elsker det når jeg kommer hjem igen. Jeg har taget et valg, og derfor fylder det meget i mit hoved. Og jeg kan ikke bruge “løb når du har lyst, lad være at løbe når du ikke har lyst” her. Det er et problem jeg ikke har lyst til forsvinder, selvom det sikkert ville, hvis jeg bare droppede det, lod være at have opmærksomheden på det, og tog til spinning i stedet. Men dette problem må jeg arbejde igennem, for jeg er også overbevist om, at jeg kommer til at kunne lide at løbe igen på et tidspunkt.

Der er mangle flere aspekter af det at være for navlepillende, derfor er dette kun indlæg 1 i en serie af indlæg der vil komme over de næste uger.

Har du nogle problemer du tror ville forsvinde hvis du stoppede med at ville fikse dem? Og bare tog livet som det kommer? Og synes du man kan være for navlepillende og selvransagende?

Read Full Post »

Løbeture


Nu vejret er så fantastisk, har jeg besluttet at løbeskoene skal frem igen efter aaaalt for lang tid i skabet. Jeg skal simpelthen have musik til mine løbeture, og min all time favourite er denne – Queen med “Don’t stop me now”. Så mega fed at løbe til! Den før mig så glad og energien pumper rundt i kroppen! Kan også redde en kedelig tur rundt med støvsugeren 🙂

Read Full Post »

Taknemmelighed


Jeg er taknemmelig for, og lykkelig over at:

– jeg har sagt fra til et møde jeg ikke har overskud til at tage til. Kunne mærke at aftalen drænede mig, så satte mig selv i forreste række og bliver hjemme.

– min kæreste har overskud og lyst til at tale med mig mange gange om ugen, selvom han har virkelig travlt og sidder i et laboratorie på den anden side af jorden.

– jeg kunne tage en sen eftermiddag ud af kalenderen og bage cupcakes fordi det var dejligt.

– at jeg har fået en skøn Zumba instruktionsvideo som jeg har brugt en time på i dag. Virkelig sjovt 🙂

Read Full Post »


Kan du nævne 3 ting du gerne vil have i dit liv, som skal være aktive tilvalg hver eneste dag/uge/måned? Ting der kan holde dig væk fra stress og give dit et liv du er lykkelig for. Et liv hvor du sætter dig selv i fokus og ikke lader dig gå ned med stress fordi andre mennesker (eller du selv) kræver for meget af dig? Kæresten, huset eller lignende ting tæller ikke her, det skal være ting du GØR, eller gerne vil gøre.

Mine ting sådan lige on the top of my head er:
– yoga/motion fire gange om ugen. Lykkes ikke altid lige nu, men jeg VIL. Og jeg vil ikke længere være bange for successen og for at lykkes med det. Jeg vil gøre det, fordi det giver mig ro og sundhed.

– Gå i seng senest kl. 22 to dage om ugen, med en god bog. Det nærer mig så meget at ligge med en skøn bog, og det får mig ned på jorden.

– Jeg vil have mine MusiCure sessioner tilbage. I disse hektiske uger uden kæresten, med rejser og jobsøgning og et helt nyt liv, har jeg negligeret flere af mine gode vaner, og en af dem er at ligge i 10 minutter på min yogamåtte, med lukkede øjne og lytte til MusiCure. Balsam for sjælen.

Der er mange flere ting, men det her var de tre første jeg tænkte på.

Hvad vil du gøre/holde fast i?

Read Full Post »

Older Posts »